6 kommentarer

Byter från Equasym till Strattera

Då var det dax för skifte av medicinering då!

Vi har ju som sagt kört på med Equasymen nu i över ett års tid i alla tänkbara doseringar o varianter – i samråd med ansvarig läkare hela tiden, men vi har inte fått Eqyasymet att fungera önskvärt.

Så nu går vi över till Strattera o ska testa det istället.

Detta är Strattera:

Strattera är ett läkemedel utan centralstimulerande effekt som används för att behandla uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADHD) hos ungdomar och barn från 6 år (min gosse är dock bara 5 år & 3 månader), som en del av ett vårdprogram där även psykologiska,
sociala och utbildningsåtgärder ingår.

Strattera innehåller atomoxetin som ökar mängden noradrenalin i hjärnan. Noradrenalin är en signalsubstans som finns naturligt i hjärnan och som ökar uppmärksamhetsförmågan och minskar impulsivitet och hyperaktivitet hos patienter med ADHD. Strattera hjälper till att kontrollera ADHD-symtomen. Strattera har inte visat sig vara beroendeframkallande.

Det kan ta några veckor efter det att du börjat ta Strattera innan läkemedlet når full effekt.

När behandling med Strattera påbörjats redan i unga år kan det ibland vara lämpligt att fortsätta ta Strattera upp i vuxen ålder (varför det?). Din läkare kommer att ge dig råd angående fortsatt behandling (undrar när hon hade tänkt att göra det då?).

Hoppas vi slipper se dessa biverkningar bara:

Det finns en risk att få sällsynta, allvarliga psykotiska biverkningar inkluderande psykotiska reaktioner (såsom att tro att andra personer talar osanning eller att vara misstänksam), hallucinationer (såsom att höra röster eller se saker som inte finns), mani (känna sig upprymd och exalterad, vilket orsakar ovanligt beteende) och agitation (rastlöshet, upphetsning).

 

signature_mammanillany

6 kommentarer på “Byter från Equasym till Strattera

  1. jag hoppas verkligen att det går bra och att han inte blir paranoid!

  2. Hoppas det går bra! Titta inte på biverkningarna FÖRE de uppstår, ett råd som kan vara svårt att följa, jag vet. Jag håller som vanligt tummar och tår;-) Kram Mia

    • Mia:
      Nej, du har helt rätt! Det ska man aldrig göra, o jag vet om det, men gör det som sagt ändå.
      Man lär sig aldrig, va? Strax är det dax att köra igång med Stratteran, så fortsätt hålla tummar o tår!
      *kramis*

  3. Min erfarenhet (som vuxen) är att man under inställningsperioden (och dosökning) var att det var knepigt med sömnen. Vaknade mitt i natten på morgonsidan till och kunde absolut inte sova. Sömnbehovet blev också mycket mindre – var vansinnigt pigg. Vanligs biverkning enligt bipacksedeln. Men det brukar ordna till sig efter ett par månader. Men jag får fortfarande passa sig för att gå och lägga sig för tidigt, för sömnbehovet har minskat.

    • Genrep:
      Det var intressant. Jag hade önskat att jag hade en medicin som hade den effekten på mig. För jag har så mycket annat o göra, så jag hinner aldrig sova. 😛 Vilket ju resulterar i att jag är konstant trött istället… Får jag fråga vilken medicin du går på nu? Vilken medicin var det du upplevde dessa sömnrubbningar med under inställningsperioden? Strattera? Vi började som sagt med Stratteran IDAG, men än så länge så sover då gossen sen kl 20. Just nu är hans dosering 10 mg Strattera + 10 mg Equasym till morgonen, samt Cirkadin x 2 till kvällen kl 17 (han somnar i regel kl 19.30 om han tar Cirkadinet kl 17). Denna doseringen är t.o.m. den 9e Mars. Den 10e Mars går han över till 18 mg Strattera + 10 mg Equasym, samt Cirkadin till kvällen. Sen den 17e Mars går han över till 25 mg Strattera o SLUTAR då med Equasymen HELT! O som vanligt Cirkadinet till natten. Men jag tänkte faktiskt testa lite längre fram då Stratteran fått full effekt att plocka bort Cirkadinet eftersom att Stratteran ju inte har den biverkningen som Equasym har på sömnen. Stratteran ska enligt doktorn INTE göra så att man inte är trött till kvällen, utan tvärtom så ska man kunna somna lättare enligt henne. Ja, vi får se hur det blir med det? Men först o främst ska vi upp i rätt dos o känna efter ett tag hur allt funkar… 😉

      • Jag tar Strattera på morgonen. Sedan tar jag korttidsverkande ritalin på morgonen och till lunch. Depotmedicinering har aldrig funkat för mig, tror att den kan vara boven i dramat för er med. Blodtrycket rasar i höjden för mig, så därför har vi kommit fram till denna kombination. Jag är överhuvudtaget medicinkänslig, så Ritalin är ett tillägg i mycket låg dos, framför allt för humöret. Lycka till med medicineringen.

Lämna en kommentar